dla rodziców
Higiena malucha
Podstawowym celem Żłobka jest zapewnienie dzieciom bezpieczeństwa i utrzymanie higieny.
Bezpieczeństwo wychowanków może być zagrożone, gdy zdrowe dzieci są zmuszone do kontaktu z chorymi w grupie.
Celem jest ustalenie zasad postępowania z dziećmi potencjalnie chorymi oraz ustalenie planów higieny w żłobku tak, aby zdrowe dzieci nie były narażane na niebezpieczeństwo zarażenia się od dziecka chorego lub ustalenie działań, które zminimalizują to ryzyko.Cel ten jest tylko wytyczną do postępowania, jednak wszystko jest kwestią zdrowego rozsądku, rozmów i współpracy z rodzicami.
Dlaczego higiena jest ważna dla zdrowia dziecka?
Większość rodziców dostrzega potrzebę dbania o higienę swoich dzieci i zdaje sobie sprawę z tego, jak jest ona ważna. Przestrzeganie higieny sprzyja utrzymaniu dziecka w dobrym zdrowiu, a to z kolei jest warunkiem jego prawidłowego rozwoju, nie tylko fizycznego, ale też emocjonalnospołecznego i umysłowego. Związek między zdrowiem a tempem rozwoju psychofizycznego jest najbardziej widoczny w okresie noworodkowym i niemowlęcym, lecz pozostaje znaczący przez całe dzieciństwo i okres dorastania.
Zdrowe dzieci nie tylko szybciej rosną, są bardziej sprawne ruchowo i silniejsze, ale też są bardziej pogodne, ciekawe świata, mają więcej energii i szybciej się uczą.
Na kształtowanie nawyków higienicznych nigdy nie jest za wcześnie. Warto zdawać sobie sprawę z tego, że kształtowanie nawyków higienicznych dziecka zachodzi niemal od początku jego życia.
Dla niemowlęcia i małego dziecka sygnałem, że coś jest ważne, jest samo wykonywanie danej czynności przez rodziców. Jeśli więc regularnie kąpiemy niemowlę, myjemy mu lub przecieramy wilgotną chusteczką rączki zanim podamy mu gryzak lub coś do jedzenia, dziecko traktuje to jako rzecz naturalną („tak ma być”). Roczny maluch już reaguje na ostrzeżenie „To jest brudne, nie bierz do buzi”. Ważne jest jednak, aby ostrzeżenie było stanowcze, lecz nie budziło w dziecku lęku. Regularne mycie maluszka przez rodziców i ostrzeganie go przed kontaktem z zanieczyszczoną żywnością czy brudnymi zabawkami kształtuje podstawę nawyku dbania o czystość.
Dwulatek i dziecko starsze jest już zwykle gotowe do tego, by zrozumieć cel mycia, o ile wyjaśnimy mu to w prosty sposób, w konkretnej sytuacji, na konkretnym przykładzie. Istotne jest, by dziecka przy tym nie wystraszyć.
Dostosuj język i szczegółowość wyjaśnienia do wieku dziecka: np. dwulatkowi można wyjaśnić to tak: „Jeśli masz brudne rączki i weźmiesz bułeczkę, to brud przyklei się do niej. Jak zjesz taką bułeczkę, może rozboleć cię brzuch, bo brud nie jest dobry i można od niego zachorować”. Dziecko starsze jest już w stanie zrozumieć bardziej szczegółowe wyjaśnienie, np. „Wokół nas jest dużo różnych zarazków, które mogą wywoływać choroby. Są one tak małe, że ich nie widać. Żeby nie zachorować, musisz myć ręce po przyjściu do domu, kiedy skończysz się bawić lub kiedy dotykasz czegoś brudnego. Zawsze musisz myć ręce przed jedzeniem, aby usunąć z nich zarazki”.
Jak to w żłobku bywa dzieci stale się bawią, biegają, skaczą czy tańczą, ale także bawią się zabawkami.
Zabawki jako przedmioty, z którymi stykają się dzieci wymagają szczególnej uwagi. Chociaż zabawki wyglądają niewinnie i kojarzą się z zabawą, są to przedmioty szczególnie wymagające odpowiedniej higieny. Po zabawie mogą mieć na sobie ślinę dzieci, zarazki, nie wspominając już o stałym zbieraniu brudu.
Zabawki w żłobku są dotykane przez wiele dzieci każdego dnia, tym samym znajdują się na nich niezliczone ilości bakterii, które należy skutecznie usunąć. Dlatego u nas w żłobku jest tak ważne dbanie o nie w dniu codziennym.
Jak często powinno się dezynfekować zabawki w żłobku?
Generalnie dezynfekowanie zabawek jest przynajmniej raz w tygodniu. Ale również brudne zabawki są dezynfekowane niezwłocznie po wyjściu dzieci ze żłobka, albo od razu po ich zanieczyszczeniu.
W naszym żłobku jak w domu, dbamy o bezpieczeństwo i higienę naszych maluszków na najwyższym poziomie, staramy się robić to jak najlepiej.